Birinchi kanal — bu butun Rossiya federal telekanali . U Moskvadan efirga uzatiladi, telekanalning bosh qarorgohi Ostankino telemarkazida, Akademik Korolev koʻchasi, 12 -uyda joylashgan. U mamlakatning asosiy telekanali sifatida joylashgan. Rossiya hududidan tashqari, Birinchi kanal mamlakatdan tashqarida (xalqaro versiya — Birinchi kanal. World Wide Web). 2022-yil 26-fevralgacha Yevropa radioeshittirish ittifoqi aʼzosi. 1995 yil 1-apreldan beri efirga uzatiladi.

Telekanal 1995-yil 24-yanvarda „Jamoat Rossiya televideniyesi“ (ORT) nomi bilan tashkil etilgan va 1991-yil 27-dekabrdan Ostankino RGTRKga tegishli " Ostankino 1-kanal " chastotasida efirga uzata boshlagan. ORT Rossiya televideniyesining birinchi tugmachasiga qiziqishni tiklash va zarur davlat mablagʻlarini olish uchun yaratilgan: birinchi kanaldagi reklama daromadlarining asosiy qismi ilgari televizion dasturlarni ishlab chiqaruvchilar va reklama agentliklari tomonidan mustaqil ravishda olingan. Ostankino RGTRK. „Birinchi kanal“ nomi 2002-yil 2-sentyabrda qabul qilingan[1]. 2011-yilning 1-iyunda kanal 16:9 formatiga[2] oʻtdi, 2012-yil 24-dekabrdan boshlab u yuqori aniqlikdagi HD va Dolby Digital 5.1 koʻp kanalli tovushda (faqat kino mahsulotlarini koʻrsatishda) ham efirga uzatadi. „Birinchi HD kanal“ asosiy kanalning eshittirish tarmogʻini toʻliq takrorlaydi[3].

Birinchi kanalning asosiy raqobatchilari Rossiya-1 va NTV kanallaridir . Kanalda 2443 nafar xodim ishlaydi (2015-yil holatiga koʻra) . 2021-yil sentabr holatiga koʻra, telekanal aktsiyalarining 32,89 foizi VTB Bank[4] ga, 34 foizi Rossiya davlati vakillariga, 19 foizi Milliy media guruhiga, 13 foiziga tegishli. SOGAZ sugʻurta kompaniyasi .

Telekanal tarixi

tahrir

ORT (1995-2002)

tahrir

Rossiya jamoat televideniyesi (ORT) telekanali Boris Yeltsinning 1994-yil 29-noyabrdagi 2133-sonli farmoni bilan 1990-yillarning boshlarida chuqur inqirozni boshidan kechirgan Ostankino teleradiokompaniyasining 1-kanalining oʻrniga tashkil etilgan. Kanalni moliyalashtirish „xususiy kapital va davlat“ sxemasi boʻyicha tashkil etilgan boʻlib, uning tashabbuskorlaridan biri Boris Berezovskiy edi: 51% Davlat mulk qoʻmitasi va 49% — xususiy investorlar[5].

ORT kontseptsiyasi, radioeshittirish tarmogʻi va ijodiy loyihalarini ishlab chiqish, shu qatorda kanalni boshqargan Vladislav Listyev (1995yil 25-yanvardan beri) va Konstantin Ernst tomonidan amalga oshirildi. Listyevning birinchi qarorlaridan biri yangi axloqiy meʼyorlar ishlab chiqilgunga qadar reklamaga vaqtinchalik moratoriy qoʻyish edi — Ostankinoning uzoqni koʻrmaydigan reklama siyosati oqibatlarini bartaraf etish uchun zarur chora, shuningdek, yangi auditoriyani jalb qilish usuli. 1-mart kuni Vladislav Listyev oʻz uyiga kiraverishda oʻldirilgan . Shunga qaramay, 1995-yil 1-aprelda ORT reklamasiz[6][7] efirga uzata boshladi.

Listyev vafotidan keyin kanalni Sergey Blagovolin (1995-yil mart — 1997-yil sentyabr), Kseniya Ponomareva (1997-yil oktyabr — 1998-yil avgust), Igor Shabdurasulov (1998-yil oktyabr — 1999yil sentyabr) boshqargan. Bu davrda telekanal bir qator siyosiy qarama-qarshiliklarga, jumladan , 1996-yilgi prezidentlik saylovlari, III chaqiriq Davlat Dumasiga saylovlar va 2000-yilgi prezidentlik saylovlariga aralashdi. Ikkinchi Chechen urushini yoritishda ORT Rossiya hukumatini keskin tanqid qildi, bu esa barcha nodavlat harakatlarni nazorat qilgan Berezovskiy va mamlakatning yangi rahbariyati oʻrtasida mojaroga olib keldi. Natijada 49% aktsiyalari sodiqroq Roman Abramovichga sotildi[6].

1999-yil oktyabr oyida 1995-yildan beri bosh prodyuser lavozimini egallab kelgan Konstantin Ernst ORT bosh direktori boʻldi[6][8]. 2001-yil iyul oyida Aleksandr Fayfman bosh prodyuser etib tayinlanishidan oldin Ernst ikkala lavozimni birlashtirgan[9]. 2002-yil 2-sentyabrda ORT oʻz nomini Birinchi kanalga oʻzgartirdi[10].

Televizion loyihalar

tahrir
  • 1995—1997-yillarda ORT Ernst tomonidan ishlab chiqarilgan va Pyotr Lutsik ssenariysi asosida rejissyor Denis Evstigneev tomonidan suratga olingan " Rossiya loyihasi " ni chiqardi. Loyiha doirasida umuminsoniy qadriyatlar haqida soʻz yurituvchi va mamlakat aholisining umumiy muammolariga toʻxtaladigan ikki fasl ijtimoiy roliklar namoyish etildi. Reklamadagi rollarni Nikita Mixalkov, Nonna Mordyukova, Zinoviy Gerdt, Vaxtang Kikabidze va boshqa taniqli aktyorlar ijro etgan. „Rossiya loyihasi“ koʻp yillar davomida kanalning oʻziga xos belgisiga aylandi va zamonaviy Rossiyada eng taniqli ijtimoiy reklama[11][12].
  • 1995-yil 31-dekabrda ORT-ning yangi yil efirida " Asosiy narsa haqida eski qoʻshiqlar " premyerasi boʻlib oʻtdi, uning gʻoyasi mualliflari va prodyuserlari Konstantin Ernst va Leonid Parfenovlar edi. Kechagi qoʻshiqlarni ijro etgan taniqli estrada sanʼatkorlari ishtirokidagi musiqiy format muvaffaqiyatli boʻldi va sovet tarixining turli davrlarida oʻrnatilgan davom filmlari 1996, 1997 va 2000-yillarda mashhur televizion voqealarga aylandi[13][14][15].
  • ORT tomonidan 1990-yillarda va 2000-yillarning boshlarida media franchayzalarida chop etilgan mashhur shoular orasida Valdis Pelsh bilan ohangni toping (Ohang nomi), Kim millioner boʻlishni xohlaydi? Maksim Galkin bilan (Kim millioner boʻlishni xohlaydi?), "Eng zaif boʻgʻin " shousi (Eng zaif boʻgʻin)[16], " Yulduzlar fabrikasi " (Yulduzlar akademiyasi)[17], " Soʻnggi qahramon " realiti-shousi, birinchi mavsumini Sergey Bodrov kichik olib bordi. (Omon qolgan) . Oʻzining televizion loyihalari orasida Aleksandr Soljenitsinning mualliflik dasturi[7], Aleksandr Lyubimov bilan " Birma-bir " munozarali koʻrsatuvi, Elena Malysheva boshchiligidagi " Salomatlik " dasturi televideniyega qaytdi. 1998-yilda ORT bolalar dasturlari direksiyasini Sergey Suponev boshqargan, uning rahbarligi ostida kanal oʻndan ortiq mashhur bolalar dasturlarini ishga tushirgan va mamlakatda bolalar eshittirishlari boʻyicha birinchi boʻlgan[14][18]. Koʻp yillar davomida Andrey Malaxovning 2001-yilda " Katta yuvinish " nomi bilan boshlangan va keyinchalik „Besh oqshom“, keyin esa „Ular gaplashsin“[15][19] nomli tok-shousi mashhur boʻlib qoldi.
  • 2001-yil dekabr oyida ORT birinchi „Vladimir Putin bilan toʻgʻridan-toʻgʻri yoʻnalish“ ni efirga uzatdi, uning muallifi bir necha bor telekanal rahbari Konstantin Ernst deb atalgan (baʼzi jurnalistlar hammualliflikni Butunrossiya davlat televideniyesi rahbariga ham bogʻlashgan. Radioeshittirish kompaniyasi Oleg Dobrodeev)[20][21].

Boshqa

tahrir
  • 1997-yilda ORT bir vaqtning oʻzida filmlar, teledasturlar va musiqalarni ishlab chiqarish, nashr etish va tarqatishga ixtisoslashgan bir nechta kompaniyalarni tashkil etdi. ORT-Concert brendi ostida kontsertlar oʻtkazildi va ularning televizion versiyalari chiqarildi. „ORT-Video“ (2002-yil 2-sentyabrdan — „Birinchi video kompaniyasi“) filmlar, teledasturlar, seriallar va musiqiy videolarni videokasetlarda, keyin esa DVD disklarida chiqardi[22][23]. ORT-Records musiqa nashriyoti yaratilganidan bir yil oʻtgach, Rossiyada qonuniy audio yozuvlar bozorining 30 foizini egalladi. Kompaniya Kristina Orbakaite, " Splin " va " Na-Na " guruhlari bilan ishlagan[24][25]. Uch kompaniya uchun reklama roliklari 2000-yilgacha kanalning dasturlararo maydonida[24] tez-tez paydo boʻldi. 2011-yil oktyabr oyida First Video Company oʻzining bankrotligini eʼlon qildi[26].

Birinchi kanal (2002 — hozirgi) ichida.)

tahrir

Berezovskiydan farqli oʻlaroq, Roman Abramovich kanal siyosatiga taʼsir koʻrsatmadi va kanal advokatlari yoki bosh direktorning oʻzi uning aktsiyalari bilan ovoz berdi[6]. Mustaqillik va moliyaviy barqarorlik „Birinchi“ ga xorijiy franchayzalarga asoslangan koʻplab teleseriallar va shoularni sotib olish, formatlar bilan tajriba qilish, efirga uzatilgan ijodiy loyihalar va ommaviy boʻlmagan filmlarni sotib olishga imkon berdi[27].

Televizion loyihalar

tahrir

2000-yillarning ikkinchi yarmi — 2010-yillarning birinchi yarmi Televiziondan Internetga oʻtgan yosh auditoriyani televizor koʻrishga jalb qilish uchun Birinchi kanal uchun kontent bilan tajriba oʻtkazish vaqti boʻldi.

  • 2007-yildan 2013-yilgacha Pervy Aleksandr Gordon[8] bilan „Yopiq ekran“ filmi haqida koʻrsatuvni efirga uzatdi, u tomoshabinlarni shoudan keyin studiyada mehmonlar tomonidan muhokama qilingan arthouse va festival filmlari bilan tanishtirdi[28]. Yillar davomida „Yopiq skrining“da Aleksey Balabanovning " Yuk 200 " va " Stoker ", Kirill Serebrennikovning " Qurbonni tasvirlash " va " Georgiy kuni ", Vasiliy Sigarevning " Volchok ", " Hamma oʻladi, Lekin men qolaman " Valeriya Gai-Germanik " va " Bir vaqtlar bir ayol bor edi " Andrey Smirnov . 2021-yil oktyabr oyida, yopilganidan 8 yil oʻtib, dastur kanalning kechki efiriga qaytdi[29][30].
  • 2008-yilda „Birinchi“ ikkita koʻngilochar shouni boshladi, ular bilan kanalga yangi hazil keldi: " ProyektorParisHilton " Ivan Urgant, Sergey Svetlakov, Garik Martirosyan va Aleksandr Tsekalo bilan va Urgant va Tsekalo tomonidan olib borilgan " Katta farq " parodiya shousi[31]. 2012-yilda Urgant Birinchi kanalda — Kechki Urgant[8] da oʻzining asosiy koʻngilochar shousiga bordi.
  • Bunga parallel ravishda, 2008-yilda „Birinchi“ning kechki va tungi efirida yosh tomoshabinlar qiziqishlari va Internetdagi soʻrovlar asosida tanlangan mashhur xorijiy teleseriallarga asoslangan " City Slickers " loyihasi ishga tushirildi. sanʼat va madaniyat haqidagi hujjatli filmlar sifatida. Loyiha doirasida „Birinchi“ da "Ofis ", " Kalifornika ", " Nopok pullar ", " Sherlok ", " Boshtabok imperiyasi ", „ Kartalar uyi“, " Transportchi ", " Fargo " va boshqa filmlar namoyish etildi. seriya. „Dudes“ muvaffaqiyatli loyiha boʻlib, u boshqa federal kanallarning kechki efiri reytinglaridan sezilarli darajada oldinda edi[32][33].

Tajribalar oʻz samarasini berdi: bir necha yillar davomida Birinchi kanalning yosh tomoshabinlari soni sezilarli darajada oshdi va 2012-yilda kanal reklama sotishdan „18 yoshdan oshgan“ auditoriyaga oʻtdi (ularning katta qismi keksalar edi. tomoshabinlar) 14-59 yoshli reklama beruvchilar uchun yanada jozibali diapazonga[34]. 2012—2013-yillarda kanal Internet-eshittirishni rivojlantirishni boshladi: u YouTube kanalini, oʻzining onlayn kinoteatrini ishga tushirdi, veb-saytga video pleer va dasturlar arxivini joylashtirdi[28].

„Birinchi“ tomonidan 2000-yillarning oxirlarida — 2010-yillarda boshlangan koʻplab shoular 2020-yillarda paydo boʻlishda davom etdi: bu " Muzlik davri " muz shousi (2007-yildan beri, 2006-yilda dastur „Muzdagi yulduzlar“ deb nomlangan)[35], a Moda va uslub haqidagi telekoʻrsatuv " Modali jumla ", kutyure Vyacheslav Zaitsev va sanʼatshunos Aleksandr Vasilyev (2007-yildan), Vladimir Poznerning mualliflik dasturi (2008-yildan), „ Keling, turmushga chiqamiz!“ "(2008-yildan)[36], sogʻliqni saqlash dasturi " Ajoyib yashang! " Elena Malysheva bilan (2010-yildan)[37], „Bugun kecha“ tok-shousi (2012-yildan)[38] va " Ovoz " vokal telekoʻrsatuvi (Ovozning ruscha versiyasi). Ikkinchisi 2012-yildan beri chiqarildi, 2014-yildan beri u Voicening bolalar versiyasi bilan toʻldirildi . Bolalar „(The Voice Kids), 2018-yildan beri -“ Ovoz. 60+ "(The Voice Senior) yoshi kattaroq ishtirokchilar uchun[8][39].

Ishlanmalar

tahrir
  • Birinchi kanal Rossiyada Evrovidenie xalqaro musiqa tanlovini ommalashtirdi[40] va 2009-yilda Rossiyada[41] tashkilotchisi boʻldi. Shunday qilib, „Birinchi“ musobaqani Moskvada oʻtkazish xarajatlarining 70 foizini oʻz zimmasiga oldi[42]. Kanal telemetriya xizmati maʼlumotlariga koʻra, "Evrovidenie 2009 " ning Birinchi kanalda jonli efiri Moskvada 73% ulushga ega boʻldi — oʻsha paytda televizor koʻrayotgan fuqarolarning bunday foizi Birinchi kanal tomoshabinlari edi[43].
  • Konstantin Ernst va telekanal jamoasi Sochidagi Olimpiya oʻyinlarining ochilish va yopilish marosimlarini tayyorladilar. Sochidagi „Fisht“ stadionida boʻlib oʻtgan tadbirlar Rossiyaning madaniy merosi bilan ishlashni yuqori baholagan xalqaro sharhlovchilar tomonidan yuqori baholandi[44]. Ochilish va yopilish marosimlari Birinchi kanal va " Rossiya-1 " telekanallari tomonidan translyatsiya qilindi va Birinchi kanaldagi marosim tomoshabinlari „Rossiya-1“dan ikki baravar koʻp edi[45].
  • 2018-yilda Rossiyada boʻlib oʻtgan futbol boʻyicha Jahon chempionati davomida Birinchi kanal maxsus yaratilgan First 4K sunʼiy yoʻldosh kanalini ishga tushirdi, u yerda jahon chempionatining barcha oʻyinlari Dolby Atmos surround ovoz texnologiyasidan foydalangan holda ultra yuqori aniqlikda translyatsiya qilinardi[46][47].

Televizorni tomosha qilish va kanalning maqsadli auditoriyasi ulushi

tahrir

Kanalning maqsadli auditoriyasi 14 yoshdan 59 yoshgacha boʻlgan barcha tomoshabinlardir. 2002-yilda Birinchi kanalning oʻrtacha kunlik auditoriya ulushi 29,9% ni tashkil etdi — yaʼni televizor koʻrgan barcha tomoshabinlar orasida 29,9% Birinchi kanal dasturlarini tanladi, 2003-yilda — 26,9%, 2006-yilda — 21, 9%, 2009-yilda — 19,6%, 2010-yilda — 18,4%, 2011-yilda — 17,4%[48].

2000-yildan 2012-yilgacha Birinchi kanalning tomoshabinlar ulushining oʻrtacha yillik qiymati
2000 2001-yil 2002-yil 2003-yil 2004-yil 2005-yil 2006-yil 2007-yil 2008-yil 2009-yil 2010-yil 2011-yil 2012-yil
Koʻrsatkichlar, % 26.9 27.6 28.8 25.6 25.7 23.0 21.2 20.9 20.8 18.9 17.9 16.8 13.7

Shunday qilib, 2000—2012-yillar uchun. tomoshabinlar deyarli ikki barobar qisqardi — 26,9% dan 13,7% gacha. Shunga qaramay, 2012-yilda toʻrt yoshdan oshgan barcha tomoshabinlar orasida Birinchi kanalni kuniga 28 millionga yaqin odam tomosha qilgan. Bu yillarda telekanal telekoʻrsatuvlar ulushi boʻyicha birinchi oʻrinni egalladi (2012-yildan tashqari, NTV telekanali yil yakunida birinchi oʻrinni egallagan).

2013-yil may oyida TNS Rossiya maʼlumotlariga koʻra, „Barcha 25-54“ yoshdagi tomoshabinlar orasida oʻrtacha kunlik ulush 25,5 million kishini tashkil etdi. Butunrossiya auditoriyasining oʻrtacha ulushi 14,6% ni tashkil etdi[49].

2014-yil oxirida toʻrt yoshdan oshgan yuz mingdan ortiq aholiga ega boʻlgan yirik shaharlarning barcha aholisi orasida kanalni 14,5% tomoshabin tomosha qilgan[50]. 2014-yil 31-dekabr „Birinchi“ eng katta auditoriyani toʻpladi — efir kunida uni 20,9% tomoshabin tomosha qildi[51].

2015-yilda 18 yoshdan oshgan tomoshabinlar uchun oʻrtacha yillik auditoriya ulushi 14,3%, 2016-yilda 13,3% (Hammasi 4+ toifasida — 12,7%)ni tashkil etdi. „Hammasi 14-59“ maqsadli auditoriya uchun koʻrsatkichlar mos ravishda 12,6% va 11,6% edi[52]. Eng koʻp koʻrilgan dasturlar quyidagilar boʻldi: Prezidentning yangi yil bayrami nutqi, uni 13,7% tomoshabin tomosha qilgan, 9-maydagi harbiy parad (12,1%), paraddan keyingi yangiliklar dasturi (11,9%) va „Eng yaxshisi“ iqtidorlar shousi. !" (10,8%). 2016-yilda Birinchi kanal 2012-yildan beri birinchi marta televizor koʻrish boʻyicha yetakchilikni yoʻqotdi — Rossiya-1 birinchi oʻrinni egalladi[53][54][55].

Mediascope maʼlumotlariga koʻra, 2017-yilda toʻrt yoshdan oshgan barcha tomoshabinlar orasida oʻrtacha kunlik auditoriya ulushi 12,1% ni tashkil etdi. „Hammasi 14-59“ maqsadli toifasida bu maʼlumotlar 10,8% ga teng edi[56][57].

2018-yilda kanal reytingi 10,5% ni tashkil etdi[58]. 2019-yilda esa 100 mingdan ortiq aholiga ega yirik shaharlarda „Hammasi 4+“ toifasida tomoshabinlarning 10,4 foizi Birinchi, 8,7 foizi maqsadli „Hammasi 14-59“ toifasida[59][60].

2020-yilda, beshinchi yildirki, kanal toʻrt yoshdan oshgan barcha tomoshabinlar orasida mashhurlik boʻyicha ikkinchi oʻrinni egalladi. Butun Rossiya boʻylab uning reytingi 10,1%, yirik shaharlarda — 10,6%; 18 yoshdan oshgan tomoshabinlar uchun — 10,7% va 11,0%, 14-59 yoshda esa mos ravishda 8,7% va 9,1%[61].

2020-yil 31-dekabr kuni Birinchi kanalni kuniga 5,2 million kishi tomosha qildi. 2021-yilning dastlabki 11 oyi davomida uning reytingi 1,48 foizni, tomoshabinlar ulushi esa 9,77 foizni tashkil etdi[62].

Aksiyadorlar, boshqaruv, moliyaviy natijalar

tahrir

moliyaviy tarix

tahrir

Umumdavlat VGTRK dan farqli oʻlaroq, Birinchi kanal oʻz tarixining koʻp qismida davlat mablagʻiga tayanmagan. Muntazam ravishda ORT, keyin esa Perviy faqat RTRS Federal davlat unitar korxonasining 100 ming kishidan kam aholisi boʻlgan shaharlarda tarqatish xizmatlarini toʻlash uchun subsidiyalar oldi va kanal faqat uch marta kontent ishlab chiqarish uchun davlat tomonidan qoʻllab-quvvatlandi: 2014-yilda 3,5 milliard, 2017 va 2019-yillarda 3 milliard. Xuddi shu davrda VGTRK har yili 25-26 milliard rubl ajratilgan[27].

2014-yilgacha Perviy oʻsib borayotgan reklama bozoridan katta daromad olib, seriallarning tajriba epizodlariga buyurtma berishga, xorijiy telekoʻrsatuv formatlariga huquqlarni sotib olishga, formatdan tashqari mahsulotlarni efirga chiqarishga va hattoki arthousega sarmoya kiritdi. Xalqaro sanksiyalar tufayli yuzaga kelgan inqiroz, sport translyatsiyalari, badiiy kontent va yangiliklar translyatsiyasiga boʻlgan katta xarajatlar, hattoki reklamalarsiz ham efirga uzatilishi telekanalning moliyaviy ahvoliga ogʻir taʼsir qildi va „Perviy“ning qarzlari toʻplana boshladi., 2018-yilga kelib bu miqdor 20 milliard rublga yetdi[27].

Kanal tomonidan taklif qilingan PwC maslahatchilari Pervyni moliyaviy sogʻlomlashtirish uchun zarur boʻlgan subsidiyalarni 2018—2021-yillarda yiliga 6,5 milliard rubl va 2022—2025-yillarda 5 milliard rublga baholadilar[63], ammo kanal kerakli yordamni faqat 2020. Oʻsha yilning oxirida „Birinchi“ 2013-yildan beri birinchi marta sof foyda koʻrsatdi, bu 6,3 milliard rublni tashkil etdi (2013-yilda — 2,7 milliard)[64]. Shuningdek, 2020-yilda telekanalning moliyaviy barqarorligini oshirish maqsadida hokimiyat nazorat paketidan voz kechib, ularning ulushini 51 foizdan 34 foizga kamaytirishga qaror qildi[65].

Aksiyadorlar

tahrir

2022-yil uchun Birinchi kanalning xususiy aktsiyadorlari VTB Bank (32,89%), Milliy Media Group (19,46%) va Sogaz (13,42%). Davlat 34,23% ga egalik qiladi va „oltin ulush“ga ega[66][67].

Shiorlar

tahrir
  • „Bu birinchi!“ — 1995[68].
  • „Yangi yil ORT bilan keladi!“ — Yangi yil bayramlari 1995-1996, 1997-1998, 2000-2001, 2001-2002[69].
  • „ORT — Orzular ushaladi!“ — Yangi yil bayramlari 1999-2000.
  • „Birinchi? Koʻraylikchi!“ — 1999-yildan 2003-yilgacha.
  • „Birinchi bordi“, „Birinchi aloqada“ — kanal nomini „ORT“ dan „Birinchi kanal“ ga oʻzgartirish boʻyicha reklama kampaniyasi — 2002-yil avgust-oktyabr.
  • „Birinchi koʻrsatadi“ — 2003-yildan 2005-yilgacha[70].
  • „Birinchi qator“ — 2005-yildan 2006-yilgacha[71].
  • „Formula 1“, „ Ular bizni ushlamaydi !“ — 2006-yildan 2007-yilgacha[72][73].
  • „Birinchi jamoa. Eter asalari“ — 2007-yildan 2009-yilgacha[74][75].
  • „Yangi televizor uchun imkoniyat“, „Yangi televizor uchun huquq“, „Yangi televizor vaqti“, „Yangi televizor vaqti“ — 2009-yil[76] dan 2011-yil fevraligacha.

Eshittirish

tahrir

Er usti analogli eshittirish SECAM rangli televizion tizimi orqali 2019-yil 14-oktabrgacha: antenna va kabel analog tarmoqlari uchun 14 :9 formatida va raqamli va sunʼiy yoʻldoshli eshittirishlar uchun 16:9 formatida (2011-yil 1-iyungacha, eshittirish) amalga oshirildi. 4:3 formatida boʻlib oʻtdi).

2003-yil noyabr oyidan boshlab kanal qisman stereo eshittirishga oʻtdi[77]. 2008-yildan beri telekanal oʻzining Internet-koʻrsatuviga ega[78].

2011-yil 1-iyunda Rossiyaning birinchi federal kanali boʻlgan Birinchi kanal 14:9 (analog er usti va kabelli eshittirish uchun) va 16:9 (raqamli sunʼiy yoʻldosh, kabel va yer usti eshittirishlari uchun) formatiga oʻtdi[2]. Birinchi kanal Rossiyadagi birinchi raqamli televideniye multipleksiga kiritilgan[79].

Moskva vaqt zonasi versiyasiga qoʻshimcha ravishda, Birinchi kanal Rossiyaning sharqiy va gʻarbiy hududlariga sunʼiy yoʻldosh orqali efirga uzatiladigan oʻnta vaqtinchalik suratga ega[80]. Telekanal koʻrsatuvlarida dublikatlar mavjudligi sababli, ayrim koʻrsatuvlar taniqli shaxslar vafot etgan taqdirda, translyatsiyalar jadvalida rejadan tashqari siyosiy yoki sport jonli koʻrsatuvlari paydo boʻlgan yoki har qanday favqulodda vaziyatda zudlik bilan qabul qilinayotgan holatlar mavjud. Rossiyaning Yevropa qismida efirga uzatilmaydi, lekin Rossiyaning Osiyo qismida boshqa dublikatlarda koʻrsatiladi. Shuningdek, mintaqaviy (milliy emas) motam oʻtkazilgan taqdirda, motam mintaqasidan qatʼi nazar, Rossiyaning Yevropa qismi uchun eshittirishlar jadvaliga tezkor oʻzgartirishlar kiritiladi.

2012-yil 24-dekabrda Birinchi kanal HD formatida (orbitada Birinchi kanal (Moskva vaqti) +0)[81] translyatsiyasini boshladi. 2013-yil 16-dekabrdan boshlab Birinchi kanal HD formatida (orbita 3 (Krasnoyarsk soati) +4) mavjud. Shuningdek, u HD formatida („Birinchi kanal“ orbitasi (Moskva vaqti) + 0) yopiq yozuvlari bilan rasmiy Internet-koʻrsatuvga ega boʻlib, faqat Rossiya Federatsiyasining Yevropa qismi aholisi uchun (Moskva vaqti +0 −1), Yevropa uchun mavjud. va Yaqin Sharq (MSK −2 soat/-3 soat), Ukraina (MSK-1 soat/-2 soat).

Birinchi kanal. Internet

tahrir

Birinchi kanal 1999-yildan 2002-yilgacha ORT-International YoAJ tomonidan[82], 2002-yildan hozirgi kunga qadar — YoAJ (2017-yil 12-yanvardan — OAJ) Birinchi kanal tomonidan translyatsiya qilingan. Butun dunyoni qamrab olgan World Wide Web".

sunʼiy yoʻldosh orqali uzatish

tahrir

Sunʼiy yoʻldoshli eshittirish " NTV-Plus ", " Tricolor TV ", " Telecard ", " Satellite MTS TV ", GlobeCast paketlarida va Azerspace-1 sunʼiy yoʻldosh operatorlarida amalga oshiriladi.

Odnoklassniki -da translyatsiya

tahrir

2019-yil 28-yanvar kuni Birinchi kanal Odnoklassniki’da oʻzining jonli efirini namoyish qila boshladi. Bu davrgacha kanal ijtimoiy tarmoqlarda efirga uzatilmagan[83].

Rahbarlar

tahrir

Bosh direktorlar

tahrir
  • Vladislav Listyev (1995)[84]
  • Sergey Blagovolin (1995-1997)[84]
  • Kseniya Ponomareva (1997-1998)[84]
  • Igor Shabdurasulov (1998-1999)[84][85][86]
  • Konstantin Ernst (1999-yildan)[84]

Umumiy ishlab chiqaruvchilar

tahrir
  • Vladimir Maksimov (1995)[87]
  • Konstantin Ernst (1995-2001)[88]
  • Aleksandr Faifman (2001-yildan)

Direktorlar kengashi raislari

tahrir
  • Aleksandr Yakovlev (1995-1998, 1998-yildan 2001-yilgacha ORT direktorlar kengashining faxriy raisi sifatida ishlagan)
  • Vitaliy Ignatenko (1998-2001)[89]
  • Mixail Piotrovskiy (2001-2005)[90][91]
  • Sergey Narishkin (2005-2009)[92]
  • Sergey Sobyanin (2009-2010)[93][94]
  • Anatoliy Torkunov (2011-2020)[95]
  • Maksim Oreshkin (2020-yildan)[96]

Matbuot xizmati rahbarlari

tahrir

Tahlil boshqarmasi boshliqlari

tahrir
  • Marat Gelman (2002-2004)[99]

Boʻlimlar va ularning rahbarlari

tahrir

Asosiy

tahrir
  • Bosh direktor xizmati — Marina Danielyan[100]
  • Axborot dasturlari direksiyasi — Kirill Kleymenov[101]
  • Ijtimoiy-siyosiy eshittirishlar direksiyasi — Lyudmila Kazhuro-Snigireva[102]
  • Ommaviy ilmiy dasturlar direksiyasi — Andrey Tsvintarniy[103]
  • Hujjatli filmlar direksiyasi — Svetlana Kolosova[104]
  • Ijtimoiy va jurnalistik dasturlar direksiyasi — Andrey Pisarev[105]
  • Maxsus loyihalar direksiyasi — Natalya Nikonova[106]
  • Musiqa va koʻngilochar dasturlarning bosh prodyuseri direktori — Yuriy Aksyuta[107]
  • Ertalabki telekanal direktori — Kirill Rybak[108]
  • Film namoyishi direksiyasi — Sergey Titinkov[109]
  • Sport translyatsiyasi direksiyasi — Olga Chernosvitova[110]
  • Internet-eshittirish va jamoatchilik bilan aloqalar boshqarmasi — Larisa Krimova[111]

Boshqa

tahrir
  • Slujba Generalnogo prodyusera — Aleksandr Fayfman
  • Direksiya programm — Sergey Sokolov[112]
  • Direksiya kreativnogo planirovaniya — Yelena Afanaseva (v 2014—2021 godax)[113][114]
  • Direksiya ORT-Dizayn — Dmitriy Likin (v 1998—2022 godax)[115]
  • Direksiya kinopostprodakshna — Anton Nenashev[116]
  • Direksiya oformleniya efira — Aleksey Shmakov[117]
  • Direksiya setey rasprostraneniya programm — Valentina Udalova[118]
  • Yuridicheskaya slujba — Dmitriy Orlov[119]
  • Direksiya po reklame — Sergey Kuvaldin
  • Slujba strategicheskix proektov — Irina Proxorova
  • Direksiya strategicheskix issledovaniy teleauditorii
  • Direksiya mejdunarodnogo veщaniya („Perviy kanal. Vsemirnaya set“)

Kino loyihalar

tahrir

Birinchi kanal baʼzi rus filmlarini suratga olish va reklama qilishda ishtirok etdi:

Xayriya

tahrir

1990-yillardan beri ORT, keyin esa Birinchi kanal xayriya loyihalarida ishtirok etib kelmoqda. Telekanalda televidenie xayriya ishlariga tizimli yondashuv 2010-yillarning boshlarida 2011—2020-yillarda Rusfond bilan hamkorlik va xayriya auktsioni tufayli shakllangan edi, bunda telekanal birinchi marta qoʻngʻiroqlar va SMS orqali mablagʻ yigʻishga harakat qildi. raqam. „Rusfond on First“ loyihasi doirasida jurnalistlar jamgʻarma vasiyliklari haqida hikoya qilib berishdi va xayriya yigʻishda yordam berishdi. Faqat 2011—2016-yillardagi hamkorlikning dastlabki 5 yilida Birinchi kanal 14,7 million donor auditoriyasini toʻpladi va 3320 bola uchun 4,1 milliard rubl yigʻdi[122]. 2010-yillarning oʻrtalarida Rusfond kolleksiyalarida tomoshabinlarning xayriya ulushi 40% gacha boʻlgan[123][124]. 2012-yildan beri Birinchi kanal Ovozli shouda tomoshabinlar ovoz berishdan tushgan daromadni (shu jumladan uning oʻzgarishlarini) xayriya jamgʻarmalariga oʻtkazdi. „Golos“ ning har bir jonli efiridan oldin „Vremya“ dasturining xayriya oluvchisi boʻladigan tashkilot yoki odamlar haqidagi syujeti mavjud. Shunday qilib, Birinchi kanal Sankt-Peterburgdagi Autizmli odamlarning chiqish muammolarini hal qilishda yordam berish fondiga, Adolatli yordam jamgʻarmasiga, Rossiya yordam jamgʻarmasiga, Konstantin Xabenskiy xayriya jamgʻarmasiga, „Mehr“ pravoslav yordam xizmatiga va boshqalarga yordam berdi[125][126]. 2013-yilda Birinchi kanal Uzoq Sharqdagi halokatli suv toshqini qurbonlariga yordam berish uchun keng koʻlamli telemarafon oʻtkazdi va bir kun ichida 829,5 million rubl yigʻdi[127][128]. 2020-yilda Birinchi kanal uzoq muddatli „Butun dunyo“ xayriya loyihasini ishga tushirdi, unda u mablagʻlar fondi rolini oʻz zimmasiga oldi. Telekanal manzilli yordam koʻrsatadi va kichik hududiy xayriya tashkilotlariga jamoat platformasini taqdim etadi va ularga mablagʻ yigʻishda yordam beradi[127][128]. Kanalning boshqa uzoq muddatli xayriya tashabbuslari orasida „Armiyada birinchi“ (1996-yildan beri) va „Birinchi bolalar uchun“ (2003-yildan)[129].

Tanqid

tahrir

Davlat ishtirokidagi boshqa telekanallar singari, ijtimoiy-siyosiy mavzularni yoritishda Birinchi kanal ham Rossiya hukumatiga yaqin pozitsiyani egallaydi[130]. Tashqi siyosatda bu Ukrainadagi voqealarni yoritishda namoyon boʻldi (2004-yildagi toʻq sariq inqilob, 2007-yildagi Oliy Radaga saylovlar, 2013—2014-yillardagi Evromaydan)[131][132], ichki siyosiy masalalarda — eʼtibor bermaslikda. Aleksey Navalniyning faoliyati (shu jumladan , 2013-yilda Moskva merini saylash davrida)[133][134]. Teleboshlovchi Vladimir Pozner oʻzi shou mehmoni boʻla olmagan odamlar roʻyxatini tuzganini tan oldi[130]. Checheniston rahbarining taxmin qilingan ikkinchi rafiqasi Fotima Xazuyeva ishtirokidagi „Checheniston goʻzali-2006“ tanlovi haqidagi video „Loyiha“ tergovi eʼlon qilinganidan keyin arxivdan yoʻqolib qolgani haqida maʼlum holat bor. Ramzan Qodirov oilasi haqida[135].

Yangiliklarni uzatishdagi xatolar

tahrir

Kuzatuvchilar Birinchi kanal materiallarida qasddan yoki qasddan noaniqliklar va buzilishlarni qayd etishdi. Shunday qilib, 2013-yilda Darvaza gaz kraterining YouTube videosi Chelyabinsk viloyatidagi meteorit qulagan joydan yozuv sifatida, 2016-yilda Pokemon Go oʻyini haqidagi hikoyada, norozilik namoyishlari tasvirida ishlatilgan. Los-Anjelesning chekka hududlari Pokemonni jamoaviy ovlashning illyustratsiyasi sifatida taqdim etildi (kanal muharrirlarning xatosini tan oldi) va 2020-yilda Saxa Respublikasi kunini nishonlash yozuvi sifatida foydalanildi. Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasiga oʻzgartirishlar kiritishni qoʻllab-quvvatlash tasviri[136].

Siyosiy mavzularga bagʻishlangan syujetlardagi xatolarga alohida eʼtibor qaratildi: Pussy Riot (televidenie Germaniyaning ZDF kanalining Roche und Böhmermann komediya shousidan badiiy guruhlarni qoʻllab-quvvatlash uchun pul tarqatish haqida jiddiy hazil qildi)[137], qochqinlar mavzusi. Yevropa (Avstriyada bolani jinsiy zoʻravonlikda ayblangan iroqlik qochqinning sud jarayoni haqidagi hikoyalar seriyasidagi materiallarning xolisona taqdimoti)[138], 2013—2014-yillardagi siyosiy inqirozdan keyingi Ukraina voqealari (Ukrainadagi nazorat punktidan olingan kadrlar) Polsha chegarasi ukrainaliklarning Rossiyaga ommaviy emigratsiyasi haqidagi hikoyada ishlatilgan , 2014-yilgi prezidentlik saylovlarini yoritish paytida kechki yangiliklarda ovoz berish natijalari bilan „soxta“ jadval taqdim etilgan) [139]. 2018-yilda Kievdagi hokimiyat oʻzgarishining oddiy ukrainaliklar uchun oqibatlari haqida hikoyada voqealarga aloqador boʻlmagan belaruslik Evromaydan ishtirokchisi sifatida harakat qildi, u soʻnggi yillardagi qiyinchiliklar haqida gapirdi. Maʼlum boʻlishicha, nuqsonli yozuvni qayta suratga olmaslik uchun stringerlar hamkasbidan intervyu qahramonining satrlarini oʻqib chiqishni soʻrashgan (telekanal uzr soʻradi)[140][141][142][143][144][145].

Slavyanskdagi qarama-qarshilik chogʻida ukrainalik harbiylar tomonidan xochga mixlangan bola[146] haqida qochqin Galina Pishnyak[147][148] tomonidan Pervy muxbiriga aytib bergan hikoyasi keng ommaga maʼlum boʻldi. Hikoya nashr etilgandan soʻng, Pishnyakning hikoyasi oʻz tasdigʻini topmagani, nomuvofiqliklar mavjudligi va oʻng qanot radikal publitsist Aleksandr Duginning blogida avvalgi nashrning takrorlanishi ekanligi maʼlum boʻldi . Keyinchalik, Irada Zeynalova televideniyeda jurnalistlar Pishnyakning soʻzlari tasdiqlanmaganligini tan oldi, ammo saytdagi syujetning arxiv matni hech qachon tuzatilmagan va voqeaning oʻzi memga aylangan .

Televizion filmlar, seriallar va seriallar

tahrir

Rossiya kommunistlari Birinchi kanalda namoyish etilgan filmlar va teleseriallarni oʻsha davr qahramonlari va voqealarini salbiy[149][150][151][152][153][154] yoritgani uchun bir necha bor tanqid qilgan. Boshqa hollarda, telekanal ommaviy qatagʻonlarda ishtirok etgan Lavrentiy Beriya shaxsini etarlicha salbiy yoritmaganlikda ayblangan[155][156]. Shuningdek, gʻayritabiiylik haqidagi tok-shoularda muhokama qilinayotgan mavzuning noilmiyligiga urgʻu berilmagan , Rossiya Fanlar akademiyasi akademigi Leonid Ponomarev[157] tanqid obyektiga aylangan.

Sport translyatsiyasini tanqid qilish

tahrir

2000-yillarda Birinchi kanal sport eshittirishlariga beparvo munosabati uchun tanqid qilindi[158] : eshittirishlar kechikish bilan boshlandi[159] va ishtirokchi mamlakatlar madhiyalari oʻchirildi[160][161], reklama bilan toʻxtatildi., oʻyinlar jonli efirda emas, balki keyinroq yozuvlarda efirga uzatilgan[162][163]. 2006-yilgacha[164] kanal oʻz reklamasini jonli efirlar[165][166] orqali joylashtirdi, bu esa tashkilotchilar bilan ziddiyatlarga[167][168][169][170] va tomoshabinlarning noroziligiga olib keldi (hech boʻlmaganda bir marta shunday boʻlgani uchun). insert, gol translyatsiyaga kiritilmagan)[171][172][173][174].

Belarusiyada akkreditatsiyadan mahrum qilish

tahrir

2020-yilning may oyida Belarusda[175][176] koronavirus tarqalishi haqidagi bir nechta materiallardan soʻng, mamlakat Tashqi ishlar vazirligi kasallikning tarqalishi haqidagi daʼvolarni eʼlon qilib, Birinchi kanal[177] suratga olish guruhining akkreditatsiyasini bekor qildi. yolgʻon va axborot hujumi[178].

Mukofotlar va yutuqlar

tahrir
  • Kanal yaratilganidan beri uning xodimlari va loyihalari bir necha bor TEFI mukofotlariga sazovor boʻlgan. Haykalchalar soni boʻyicha ORT / Birinchi kanal koʻpincha boshqa ishtirokchilar orasida etakchi boʻldi (xususan, 2001, 2009, 2010 va 2015-yillardagi marosimlarda)[179][180][181][182] .
  • 2001-yil — Business Olympus biznes va tadbirkorlik mukofoti taqdimotida ORT „Yilning eng yaxshi televizion kanali“ deb tan olindi[183].
  • 2002-yil — ORT jurnalistlari jamoasi Shimoliy Kavkaz mintaqasida aksilterror operatsiyasini axborot yoritgani uchun „Ichki ishlar vazirligiga koʻrsatgan yordami uchun“ esdalik nishoni bilan taqdirlandi[184].
  • 2002-yil — „ORT-Design“ studiyasi " Yangiliklar " va " Vremya " dasturlarining eng yaxshi dizayni uchun PromaxBDA tanlovida kumush medalni qoʻlga kiritdi[185]. Ikkinchi marta Birinchi kanal 2009-yilda yangiliklar maydoni dizayni uchun mukofot oldi. 2012-yilda kanal Kanndagi MIPCOM teleforumida „Rossiyaga eʼtibor“ loyihasini targʻib qilgani uchun xuddi shu mukofotning Image Advertising Campaign nominatsiyasida mukofotga sazovor boʻldi. Loyiha prodyuseri Konstantin Ernst edi[186]. 2014-yilda Birinchi kanal „Tower“ promo-shousi uchun Quyi uchinchi reklama nominatsiyasida birinchi oʻrinni va „Sohildagi qotillik“ seriali promo-videosi uchun Made-For-Television-Movie-Spot nominatsiyasida ikkinchi oʻrinni egalladi[187]. 2016-yilda kanal reklama mobil ilovasi nominatsiyasida „TV“ va „Issiqxona“ reklamasi uchun mos ravishda „kumush“ va „bronza“ni oldi[188].
  • 2009-yil — Rossiya Prezidenti Dmitriy Medvedev telekanal xodimlarini „Evrovidenie 2009 estrada qoʻshiqlari tanloviga tayyorgarlik koʻrish va oʻtkazishdagi faol ishtiroki uchun“ diplomlari bilan taqdirladi. Mukofotlar: Konstantin Ernst, Yuriy Aksyuta, Andrey Boltenko, Roman Butovskiy, Valeriy Vinogradov[189].
  • 2010-yil — kanal Vladislav Listyev mukofotiga asos solgan[190].
  • 2013-yil — dunyodagi eng yirik sunʼiy yoʻldosh aloqa operatori Eutelsat tomonidan „Yil innovatsiyasi“ mukofoti. „Birinchi“ takomillashtirilgan tasvir sifati va koʻp kanalli atrof-muhit tovushini taʼminlaydigan yangi yuqori aniqlikdagi formatga (HDTV) oʻtish uchun birinchi federal Rossiya telekanallaridan biri edi[191].
  • 2014-yil — Birinchi kanal Qishki Olimpiya oʻyinlari translyatsiyasi uchun Vladimir Zvorykin mukofotiga sazovor boʻldi. Mukofot Rospechat koʻmagida Teleradiokompaniyalar milliy assotsiatsiyasi tomonidan taʼsis etilgan boʻlib, u televideniyeni rivojlantirish sohasidagi yutuqlar uchun beriladi[192].
  • 2017-yil — kanal jamoasi Sankt-Peterburgdagi dengiz paradini efirga uzatishni tashkil qilish uchun 1 million rubl mukofot bilan Hukumat mukofotini oldi[193].
  • 2018-yil — Prezident Vladimir Putin Birinchi kanal xodimlarini „Mahalliy televidenie rivojiga qoʻshgan katta hissasi va koʻp yillik vijdonli mehnati uchun“, 10 nafar xodim " Vatanga xizmatlari uchun " ordeni, 6 nafari „Faxriy“ faxriy unvoni bilan taqdirlandi. Rossiya Federatsiyasi madaniyat xodimi[194] ; oʻsha yili kanalning ijodiy jamoasi „Media-As“ Butunrossiya festivalining „Eng yaxshi kadrlar“ nominatsiyasini qoʻlga kiritdi[195].
  • Bundan tashqari, telekanal xodimlari bir necha bor Rossiyaning „Oltin qalam“ mukofotlari bilan taqdirlangan[196][197], rejissyor Konstantin Ernst esa televideniye rivojiga qoʻshgan ulkan hissasi uchun „Vatan oldidagi xizmatlari uchun“ ordeni bilan taqdirlangan[197][198][199].

Yana qarang

tahrir
  • Birinchi kanal. Internet
  • Birinchi Boltiq kanali
  • umummilliy televideniye
  • „Yevrosiyo“ birinchi kanali
  • Boshlangʻich
  • Rossiyada televidenie
  • „Xochga mixlangan bola“ haqidagi telekoʻrsatuv

Eslatmalar

tahrir

Havolalar

tahrir
  1. „Первый канал 20 лет в эфире“. 2016-yil 24-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 2-yanvar.
  2. 2,0 2,1 „Лето в широком формате — Акции Первого — Первый канал“. 2016-yil 22-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 19-fevral.
  3. „Первый канал первым из общедоступных федеральных начал вещание в режиме HD“. Первый канал (2012-yil 24-dekabr). 2015-yil 2-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 19-fevral.
  4. „ВТБ стал акционером «Первого канала»“. 2021-yil 8-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 8-sentyabr.
  5. Андрей Чернаков, Наталия Мандрова. „Эфирное создание по имени ОРТ“. Коммерсантъ (1995-yil 28-mart). 2020-yil 20-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Арина Бородина. „Первые кнопки России“. Коммерсантъ (2005-yil 4-aprel). 2017-yil 17-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 30-iyun.
  7. 7,0 7,1 Василий Гуляев. „РОССИЙСКОЕ ТВ: Эпоха становления“. Mediasat (2015-yil 26-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Максим Сухагузов. „«У нас, видите ли, страна довольно старомодная»: 20 лет Первому каналу“. Афиша (2015-yil 1-aprel). 2022-yil 17-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  9. „Константин Эрнст потеснился“. Комсомольская правда (2001-yil 6-iyul). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  10. „Первый канал омечает 25-летие“. Кино-театр.ру (2020-yil 1-aprel). 2022-yil 29-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  11. „Ролики из социальной рекламы "Русский проект" покажут в "Иллюзионе" 22 августа“. ТАСС (2021-yil 20-avgust). Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  12. „«Русскому проекту» 20 лет“. Sostav (2015-yil 1-aprel). 2018-yil 16-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  13. Андрей Иванов. „Леонид Парфёнов: лучшие проекты мэтра российского телевидения“. Teleprogramma.pro (2016-yil 29-fevral). 2022-yil 8-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  14. 14,0 14,1 Василий Гуляев. „РОССИЙСКОЕ ТВ: от выборов до дефолта“. Mediasat (2015-yil 27-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  15. 15,0 15,1 Василий Гуляев. „РОССИЙСКОЕ ТВ: начало XXI века“. Mediasat (2015-yil 28-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  16. Григорий Овиденко. „СОБЫТИЕ. Хотите стать участником новой игры ОРТ?“. Комсомольская правда (2001-yil 31-iyul). Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  17. Валентина Пескова. „Круто ты попал“. Woman Hit (2002-yil 23-dekabr). 2021-yil 21-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  18. Анастасия Шадская. „«Крестный отец» Якубовича и Пельша: сколько передач запустил Владислав Листьев?“. Пятый канал (2021-yil 10-may). Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  19. „Время первых: Первому каналу — 25 лет!“. кинорепортёр (2020-yil 1-aprel). 2021-yil 17-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  20. „Путин наградил директора Первого канала одним из высших орденов“. Радио Свобода (2021-yil 6-fevral). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  21. Джошуа Яффа. „New Yorker: «Креативный директор Кремля»“. Сеанс (2019-yil 23-dekabr). 2022-yil 21-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  22. „Первая Видеокомпания“. apoi.ru. 2016-yil 12-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 2-oktyabr.
  23. „Мост-радио, Мост-видео“. Ведомости (2000-yil 14-mart). 2016-yil 27-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 2-oktyabr.
  24. 24,0 24,1 „Интервью с главой ОРТ-Рекордс. Иосиф Пригожин: пиратов мы возьмём на работу“. Коммерсантъ (1998-yil 8-may). 2016-yil 3-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 2-oktyabr.
  25. Евгений Додолев „Раздел II: Финишная прямая“,. Влад Листьев. Поле чудес в стране дураков. ISBN 978-5519608381. 
  26. „"Первая видеокомпания", основанная телеканалом ОРТ, решила обанкротиться“. Право.ру (2011-yil 31-oktyabr). 2017-yil 29-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 21-iyun.
  27. 27,0 27,1 27,2 Анастасия Якорева, Пётр Лохов. „Очень плохие бизнесмены. Как интернет, пропаганда и амбиции Константина Эрнста сделали глубоко убыточным Первый канал — и что с ним теперь будет“. Meduza (2019-yil 18-dekabr). 2022-yil 13-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  28. 28,0 28,1 „Телевизионный рынок и video-on-demand в России“. KVG Research (2013). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  29. Ирина Петровская. „«Закрытый показ» открывается“. Новая газета (2021-yil 14-oktyabr). 2021-yil 19-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  30. „«Закрытый показ» Александра Гордона вернётся к телезрителям после восьмилетнего перерыва“. Кино-театр.ру (2021-yil 7-oktyabr). 2021-yil 11-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  31. Павел Шеремет. „Это вам не шуточки“. Коммерсант (2009-yil 5-oktyabr). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  32. Сергей Беднов. „Не перевелись еще пижоны в нашем отечестве“. Труд (2014-yil 22-avgust). 2022-yil 26-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  33. Дарья Клюйко. „Без страха осуждения. Как зоотехник Константин Эрнст стал самым влиятельным человеком на российском ТВ“. lady.tut.by (2020-yil 6-fevral). 2021-yil 6-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  34. Ксения Болецкая. „Реклама подорожает из-за изменения целевой аудитории“. Ведомости (2011-yil 10-iyun). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  35. Василий Гуляев. „РОССИЙСКОЕ ТВ: время «первых ласточек»“. Mediasat (2015-yil 30-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  36. „«Давай поженимся!» празднует юбилей“. StarHit (2013-yil 17-oktyabr). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  37. „Baza: На Первом канале закрывается программа «Жить здорово!»“. Бизнес Online (30-mart). Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  38. „Цискаридзе заменит Галкина в роли ведущего шоу «Сегодня вечером» 7 мая“. РБК (2022-yil 2-may). 2022-yil 1-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  39. „Главное на телевидении с 2010 по 2019 год: от расцвета реалити и шоу талантов до кадровых перестановок“. Вокруг.ТВ (2019-yil 31-dekabr). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  40. Анна Качкаева. „Можно ли считать конкурс "Евровидение" барометром настроений в Европе?“. Радио Свобода (2005-yil 23-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  41. Елена Афанасьева. „«Евровидение» — за час до старта“. Эхо Москвы (2009-yil 10-may). 2022-yil 3-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  42. Екатерина Дробинина. „"Евровидение-2009": подсчитали, прослезились“. Русская служба BBC (2009-yil 14-may). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  43. „"Евровидение - 2009" смотрели 73% московских телезрителей“. Интерфакс (2009-yil 18-may). Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  44. Максим Макарычев. „Церемонию открытия Олимпиады в Сочи называют лучшей в истории“. Российская газета (2014-yil 9-fevral). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  45. Сергей Соболев. „Закрыли не хуже, чем открыли“. Коммерсантъ (2014-yil 24-fevral). 2022-yil 5-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  46. „Первый канал запускает 4К-версию в рамках ЧМ-2018“. Кабельщик (2018-yil 13-iyun). 2019-yil 28-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  47. „Первый канал покажет футбол в формате Ultra HD на платформе «Орион»“. Телеспутник (2018-yil 13-iyun). 2020-yil 31-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  48. „Доля «Первого канала» упала за год на 1%“ (ru). www.cableman.ru. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  49. „Снимок экрана: что смотрела страна“ (ru). Forbes.ru. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  50. „Звезды экрана: самые эффективные российские телеканалы“ (ru). РБК. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  51. „В новогоднем эфире «Первый канал» опередил «Россию 1»“ (ru). РБК. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  52. „"Россия 1" впервые обогнала "Первый канал" по среднегодовой доле аудитории“ (ru). www.cableman.ru. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  53. „Смотрящие сменили лидера“ (ru). www.kommersant.ru (2017-yil 8-yanvar). 2017-yil 12-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  54. „Роспечать: Как изменилась аудитория российского телевидения“ (ru). AdIndex. 2018-yil 25-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  55. „Как «Первый канал» уступил первенство «России 1»“ (ru). Ведомости. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  56. „Mediascope определила самый популярный российский телеканал 2017 года“ (ru). РБК. 2022-yil 3-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  57. „У «Первого» доля второго“. Газета РБК. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  58. Р. И. А. Новости. „"Россия 1" возглавила рейтинг по среднесуточной доле аудитории“ (ru). РИА Новости (25-dekabr). 2022-yil 4-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  59. „«Первый канал» окончательно проиграл борьбу за внимание россиян: свежий рейтинг телеканалов“. ura.news. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  60. „«Россия 1» в четвертый раз подряд стала самым популярным вещателем“ (ru). РБК. 2022-yil 26-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  61. „«Первый канал» в пятый раз уступит «России 1» звание самого популярного“ (ru). РБК. 2022-yil 26-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  62. „Назван самый популярный среди россиян телеканал“ (ru). Lenta.RU. 2022-yil 22-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 22-may.
  63. „Первый канал просит из бюджета 11,5 млрд рублей для стабилизации финансового положения“. Деловой Петербург (2018-yil 19-noyabr). 2022-yil 10-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  64. „«Первый канал» стал прибыльным впервые за семь лет“. Lenta.ru (2021-yil 9-aprel). 2022-yil 25-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  65. Тимур Батыров. „Государство откажется от контрольного пакета в «Первом канале»“. Forbes (2020-yil 22-dekabr). 2022-yil 25-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  66. „ВТБ вновь стал акционером «Первого канала»“. Коммерсантъ (2021-yil 20-mart). 2021-yil 26-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  67. Тимур Бордюг. „ВТБ и «Согаз» станут акционерами «Первого канала»“. Ведомости (2021-yil 22-mart). 2022-yil 23-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  68. „Матадор, убивший двух зайцев“. Независимая газета (2007-yil 6-iyul). 2016-yil 5-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 22-avgust.
  69. „НОВЫЙ ГОД ПРИХОДИТ С ОРТ!“. ОРТ (2001-yil 31-dekabr). 2021-yil 17-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 28-aprel.
  70. „Смотрим телевизор. Как от канала отличить канал“. Радио Свобода (2003-yil 1-sentyabr). 2019-yil 16-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 28-aprel.
  71. „Смотрим телевизор. Каким будет телесезон 2005 - 2006? Размышляют - Арина Бородина, обозреватель газеты "Коммерсант", Сергей Варшавчик, обозреватель "Независимой газеты", Даниил Дондурей, главный редактор журнала "Искусство кино"“. Радио Свобода (2005-yil 26-avgust). 2019-yil 16-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 28-aprel.
  72. „Первый канал запустил новую серию промороликов «Формула Первого»“. Первый канал (2007-yil 20-iyun).
  73. „ЛЮБИТЬ СЕБЯ. И ПОЛЬЗОВАТЬСЯ ВЗАИМНОСТЬЮ“. Труд (2007-yil 14-iyul). 2019-yil 30-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 30-sentyabr.
  74. „«Батя» приземлился. Корпорация «МиГ» провела промоакцию и поменяла генерального директора“. Время новостей (2007-yil 2-oktyabr). 2016-yil 4-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 6-avgust.
  75. „Первый канал подготовил сюрприз для своих зрителей“. Первый канал (2007-yil 10-noyabr). 2016-yil 7-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 19-fevral.
  76. „Очень свежее ТВ“. Известия (2009-yil 3-sentyabr). 2019-yil 21-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 21-avgust.
  77. Nachalo stereoveщaniya na Pervom
  78. „Телевидение уходит в интернет. Телевизионные каналы пытаются завоевать интернет-аудиторию“. Газета.Ru (2008-yil 6-fevral). 2021-yil 10-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 29-mart.
  79. „Медведев утвердил список общедоступных теле- и радиоканалов“. Известия (2009-yil 24-iyun). 2013-yil 8-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2013-yil 4-may.
  80. „Зоны вещания Первого канала“. Первый канал. Официальный сайт. 2019-yil 15-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 9-mart.
  81. „Первый канал начал вещание в формате High-Definition“ (ru) (2012-yil 24-dekabr). 2012-yil 27-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2012-yil 25-dekabr.
  82. „С сегодняшнего дня началось вещание нового спутникового телеканала «ОРТ — Международное»“. Первый канал. Официальный сайт (1999-yil 27-sentyabr). 2016-yil 9-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 6-oktyabr.
  83. „«Первый канал» начал вещание в «Одноклассниках»“. 2019-yil 28-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 28-yanvar.
  84. 84,0 84,1 84,2 84,3 84,4 „"До последнего момента мы не знали, выйдем ли в эфир". ОРТ — пять лет“. Коммерсантъ (1999-yil 30-noyabr). 2016-yil 6-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 19-sentyabr.
  85. „Волошина подпёрли верным кадром. В Кремль вернулся Игорь Шабдурасулов“. Коммерсантъ (1999-yil 4-sentyabr). 2016-yil 4-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 19-sentyabr.
  86. „Старые песни без главного“. Российская газета (1999-yil 9-aprel). 2021-yil 2-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 31-may.
  87. „В чём сила духа россиян?“. Российская газета (1995-yil 6-may). 2021-yil 23-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 31-may.
  88. „Константин Эрнст передал свои продюсерские полномочия Александру Файфману“. 1tv.ru (2001-yil 15-iyul). 2015-yil 3-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 29-sentyabr.
  89. „ОРТ отморозили под выборы“. Ведомости (2000-yil 22-fevral). 2016-yil 8-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 19-sentyabr.
  90. Predsedatelem Soveta direktorov ORT izbran direktor Gosudarstvennogo Ermitaja Mixail Piotrovskiy
  91. „Председателем Совета директоров ОРТ избран директор Эрмитажа“. NEWSru (2001-yil 14-sentyabr). 2013-yil 28-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2013-yil 12-fevral.
  92. „Председателем Совета директоров «Первого канала» избран глава аппарата правительства РФ“. Newsru.com (2005-yil 31-avgust). 2012-yil 3-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2011-yil 7-fevral.
  93. „Вице-премьер Собянин избран главой Совета директоров «Первого канала»“. NEWSru (2009-yil 17-fevral). 2013-yil 28-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2013-yil 12-fevral.
  94. „Вкратце“. Ведомости (2009-yil 18-fevral). 2012-yil 7-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2011-yil 7-fevral.
  95. „Председателем совета директоров Первого канала стал ректор МГИМО“. Newsru.com (2011-yil 23-iyun). 2012-yil 5-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2011-yil 27-dekabr.
  96. „Глава ЦСКА Орешкин возглавил совет директоров Первого канала. Он займется финансовым оздоровлением“. Sports.ru (2020-yil 22-dekabr). 2020-yil 22-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 24-dekabr.
  97. „Сократят ли "Поле чудес"?“. Аргументы и факты (1998-yil 16-sentyabr). 2021-yil 13-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 21-iyun.
  98. „Шерлок Холмс попал под суд“. Коммерсантъ (2000-yil 22-aprel). 2016-yil 7-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 28-avgust.
  99. „Марат Гельман будет заниматься на ОРТ аналитикой и PR“. NEWSru (2002-yil 17-iyun). 2013-yil 28-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2013-yil 12-fevral.
  100. „Даниелян Марина Виленовна“. Академия российского телевидения. 2017-yil 2-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 6-avgust.
  101. „Кирилл Клейменов вернулся на Первый“. 2015-yil 4-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2010-yil 19-noyabr.
  102. „Людмила Кажуро-Снигирева“. Первый канал. 2017-yil 20-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 19-fevral.
  103. „Андрей Цвинтарный. Директор Дирекции научно-популярных программ“. Первый канал (2016-yil 24-fevral). 2017-yil 24-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 23-fevral.
  104. „В новом сезоне конкуренция между телеканалами обострится“. Газета (2003-yil 3-sentyabr). 2019-yil 4-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 3-yanvar.
  105. „Писарев Андрей Андреевич“. Лабиринт (2016-yil 7-iyul). 2017-yil 10-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 1-oktyabr.
  106. „Вместо Шепелева — Тимур Еремеев? Кто станет новым ведущим «На самом деле»“. Собеседник (2020-yil 19-fevral). 2020-yil 20-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 18-mart.
  107. „Юрий Аксюта, главный продюсер музыкального и развлекательного вещания: «За дверями Останкино скрывается вселенная бесконечного стресса»“. Сноб (2015-yil 1-aprel). 2016-yil 10-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 21-iyun.
  108. „Кирилл Рыбак и его ТВ-философия“. Высшая школа телевидения (2013-yil 25-mart). 2014-yil 25-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 20-iyul.
  109. „Сергей Титинков, руководитель дирекции кинопоказа: "Мы не до конца знаем нашего зрителя. Уверенности нет никогда, есть расчёт и надежда"“. Сноб (2015-yil 1-aprel). 2016-yil 10-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 21-iyun.
  110. „Руководство“. Первый канал. 2016-yil 3-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 6-oktyabr.
  111. „«ПЕРВЫЙ КАНАЛ» ОБЪЕДИНИТ ДИРЕКЦИИ ИНТЕРНЕТ-ВЕЩАНИЯ И ОБЩЕСТВЕННЫХ СВЯЗЕЙ“. Медиапрофи (2017-yil 13-aprel). 2017-yil 17-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 16-aprel.
  112. „Соколов Сергей Сергеевич“. Международная академия телевидения и радио. 2019-yil 22-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  113. „КРУПНЫЙ ПЛАН: Елена Афанасьева, глава дирекции креативного планирования «Первого канала»: «Нужно самим идти туда, где потребитель готов получать твой контент»“. AdIndex (2014-yil 13-noyabr). 2021-yil 24-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  114. „Константин Эрнст увольняет людей за похвалу шоу «Игра». Пострадала топ-менеджер «Первого канала». На «Первом» нельзя сомневаться в величии КВН“. Палач (2021-yil 18-dekabr). 2021-yil 18-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  115. „«Меня учили, что каждая человеческая жизнь — бесценна». Дмитрий Ликин 24 года был главным художником Первого канала. Из-за войны с Украиной он уволился. Мы с ним поговорили“. Meduza (2022-yil 19-mart). 2022-yil 11-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  116. „Антон Ненашев, «Первый канал»: Как поднять бабла“. Sostav.ru (2019-yil 13-iyun). 2022-yil 23-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  117. „Алексей Шмаков: Эта работа научила меня говорить «нет»“. Сноб (2015-yil 1-aprel). 2022-yil 9-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  118. „Валентина УДАЛОВА“. ИКС-Медиа. 2020-yil 26-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 9-iyun.
  119. „Политика "Первого канала" по отношению к кабельщикам“. Телеспутник (2006-yil 1-aprel).
  120. „Полнометражный мультфильм «Незнайка и Баррабасс» представлен зрителям“. Первый канал (2004-yil 17-avgust).
  121. „«Первый канал» переключился на мультфильм. Сказка Леонида Филатова пойдёт в прокат“. Коммерсантъ (2008-yil 4-aprel). 2018-yil 30-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 30-yanvar.
  122. „"Можем гордиться"“. Коммерсантъ (2016-yil 7-oktyabr). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 27-iyun.
  123. „Русфонд будет помогать только россиянам“. Милосердие.ru (2020-yil 30-iyul). 2020-yil 9-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  124. Ава Кулебякина. „Первый - детям. Добрый свет. Благотворительная акция Первого канала ко Дню защиты детей“. Аргументы и факты (2011-yil 19-may). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  125. Нина Кайшаури. „Кирилл Клейменов: благотворительность на Первом началась с конкретного человека“. Милосердие.ru (2016-yil 23-dekabr). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 27-iyun.
  126. „Деньги от голосования в шоу "Голос" направят на благотворительность“. РИА Новости (2015-yil 3-dekabr). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  127. 127,0 127,1 „Первый канал запустил благотворительный проект“. Российская газета (2021-yil 21-may). 2022-yil 1-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  128. 128,0 128,1 „Первый канал начал новый проект помощи людям в беде“. Агентство социальной информации (2021-yil 21-may). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  129. „Путин поздравил коллектив Первого канала с 20-летием“. ТАСС (2015-yil 1-aprel). 2022-yil 11-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2022-yil 1-iyun.
  130. 130,0 130,1 Джошуа Яффа. „New Yorker: «Креативный директор Кремля»“. Сеанс (2019-yil 23-dekabr). 2021-yil 14-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 10-iyun.
  131. „Юкраина против Якраины“. Коммерсантъ (2004-yil 29-noyabr). 2016-yil 4-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2014-yil 26-noyabr.
  132. „Телелидеры 2-8 апреля“. Коммерсантъ (2007-yil 11-aprel). 2016-yil 5-fevralda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2014-yil 26-noyabr.
  133. „Навальный сдал подписи, попал в автозак и погулял по Москве: как это было“. Московский комсомолец (2013-yil 10-iyul). 2022-yil 22-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 10-iyun.
  134. „Истёк срок подачи заявок для регистрации кандидатов на выборах мэра Москвы“. Первый канал (2013-yil 10-iyul). 2022-yil 21-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 10-iyun.
  135. „С сайта Первого канала исчез сюжет с 14-летней предполагаемой женой Кадырова“. Радио Свобода (2021-yil 9-aprel). 2022-yil 22-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 9-aprel.
  136. „Російський Перший канал видав архівні кадри хороводів у Якутії за святкування поправок до Конституції“. Детектор медиа (2020-yil 6-iyul). 2020-yil 7-iyulda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 7-iyul.
  137. Сергей Косяков. „Телеканал ZDF по-русски объяснил российским СМИ шутку про Pussy Riot“. DW (2013-yil 1-iyul). 2022-yil 10-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 10-iyun.
  138. Ilya Koval. Kak bejensa, obvinyaemogo v Avstrii v iznasilovanii, „opravdal“ tolko Perviy kanalDeutsche Welle“, 27.10.2016
  139. „Каналы правды: как ошибается российское телевидение“. РБК (2014-yil 11-noyabr). 2021-yil 24-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 10-iyun.
  140. „Первый канал уличили в очередном "фейке"“. NEWSru.com (2018-yil 7-dekabr). 2018-yil 8-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  141. Мне стыдно, это позор! Белорус объяснил, как сняли фейк Кремля о бедном украинце“. Обозреватель (2018-yil 8-dekabr). 2018-yil 9-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  142. „Первый канал выдал белоруса за замерзающего украинца“. Настоящее время (2018-yil 7-dekabr). 2018-yil 9-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  143. Илья Варламов. „Как Первый канал придумывает новости“ (2018-yil 7-dekabr). 2019-yil 2-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  144. „В России Первый канал выдал белоруса за нищего украинца: видео“. Liga (2018-yil 7-dekabr). 2018-yil 9-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  145. „Первый канал извинился за белоруса, изображавшего разочарованного украинца с "майдана"“. Правда.ру (2018-yil 7-dekabr). 2018-yil 8-dekabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 8-dekabr.
  146. „«Спасибо, мой Первый. Я стараюсь успеть за тобой!». Простую историю Юлии Чумаковой, автора сюжета о распятом мальчике, исследовала Александра Соколова“. Colta.ru (2015-yil 6-avgust). 2015-yil 2-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 6-sentyabr.
  147. „Беженка из Славянска вспоминает, как при ней казнили маленького сына и жену ополченца“. 2016-yil 5-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 19-fevral.
  148. „ТВ, леденящее душу. Всё показанное по телевизору — правда, а правда — всё показанное по телевизору“. Новая газета (2014-yil 17-iyul). 2019-yil 24-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 30-mart.
  149. „Покушение на Победу. Полемическое обозрение“. Советская Россия (2004-yil 21-oktyabr). 2015-yil 18-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 17-may.
  150. „Исторические ляпы в сериале «Диверсант: конец войны»“. Новое пламя (2008-yil 24-iyun).[sayt ishlamaydi]
  151. „Нам не показали, как Брежнев уложил медсестру в постель“. Комсомольская правда (2005-yil 1-aprel). 2015-yil 25-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 4-aprel.
  152. „«Про это» – и про то“. Независимая газета (2007-yil 13-iyul). 2015-yil 23-aprelda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 4-aprel.
  153. „Сергей Есенин на Первом канале: Пальцы в рот - и весёлый свист?“. Комсомольская правда (2005-yil 7-noyabr). 2015-yil 25-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2015-yil 4-aprel.
  154. „Телелидеры с АРИНОЙ Ъ-БОРОДИНОЙ“. Коммерсантъ (2005-yil 20-aprel). 2017-yil 9-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 9-noyabr.
  155. „…А товарищ Берия вновь вошёл в доверие. Шизофреническая программная политика ТВ не даёт составить определённое представление о «забытых вождях»“. Новая газета (2017-yil 26-may). 2017-yil 25-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 27-may.
  156. „Владимир Кара-Мурза-ст.: Реабилитация Берии – преступление“. Собеседник (2017-yil 26-may). 2017-yil 26-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 27-may.
  157. {{{заглавие}}}.
  158. „Ловчев раскритиковал Первый канал за отношение к футболу и чемпионату мира“. NEWSru.com (2010-yil 12-iyun). 2012-yil 5-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2011-yil 10-dekabr.
  159. „Мы в эфире. Как показывали сборную России по футболу на ТВ. Часть 7“. Sports.ru (2019-yil 24-mart). 2019-yil 26-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 26-mart.
  160. „"У Евгения Петросяна появился опасный конкурент"“. Радио Свобода (2006-yil 19-iyun). 2019-yil 27-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2018-yil 2-iyun.
  161. „5 выводов по матчу Австрия — Россия. Сборная России продолжила череду невыразительных выступлений в отборочном цикле к Евро-2016“. Mail.ru (2014-yil 16-noyabr). 2014-yil 29-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2014-yil 16-noyabr.
  162. Андрей Вдовин. „Накануне передела“. Газета «Время новостей», № 119 (2003-yil 3-iyul). 2014-yil 29-oktyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2013-yil 10-dekabr.
  163. „Почему нас держат за полуночников?“. Новая Газета (2003-yil 17-fevral). 2020-yil 5-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 28-aprel.
  164. „Мы в эфире. Как показывали сборную России по футболу на ТВ. Часть 6“. Sports.ru (2019-yil 23-mart). 2019-yil 23-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 23-mart.
  165. „Должен ли Ярцев подать в отставку?“. Радио Свобода (2004-yil 17-oktyabr). 2019-yil 23-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 23-mart.
  166. „Русский футбол начала двухтысячных. Часть I. Курение на тренерской скамейке, реклама во время матчей на Первом и другие события нашего футбола начала двухтысячных“. Sports.ru (2014-yil 12-aprel). 2014-yil 29-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2014-yil 18-noyabr.
  167. „Футбольная реклама. ОРТ не хочет мириться с FIFA“. Коммерсантъ (1998-yil 14-iyul). 2016-yil 10-sentyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2016-yil 28-avgust.
  168. „Против ОРТ возбуждено дело о нарушении закона о рекламе“. NEWSru.com (2002-yil 20-dekabr). 2012-yil 5-yanvarda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2011-yil 10-dekabr.
  169. „Первый канал оштрафовали из-за рекламы. Министерство по антимонопольной политике считает, что ее в эфире слишком много“. Комсомольская правда (2003-yil 15-yanvar). 2021-yil 12-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 3-avgust.
  170. „"Первый канал" оштрафован за рекламу масла и алкоголя“. Вслух.ру (2004-yil 14-iyul).
  171. „ОРТ оправдывается перед футбольными болельщиками“. Русский телеграф (1998-yil 10-iyul). 2019-yil 26-noyabrda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2019-yil 26-noyabr.
  172. „Телевидение. Таланты и полупоклонники никак не поймут друг друга“. Московская правда (2002-yil 18-oktyabr).
  173. „Аргентинские впечатления Бориса Сопкина. К итогам регулярного чемпионата России. Ташкентский "Пахтакор" среди лидеров азиатского футбола. Появится ли в России трасса "Формулы-1"?“. Радио Свобода (2003-yil 6-aprel). 2020-yil 11-avgustda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 28-aprel.
  174. „Спортдиректор «Лацио» забивал России Газзаева. Гол не показали в лайве — Perviy kanal vrubil reklamu pryamo vo vremya matcha“. Sports.ru (2020-yil 4-noyabr). 2022-yil 22-martda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 8-noyabr.
  175. „Проведение массовых мероприятий привело к резкому ухудшению вирусной обстановки в Белоруссии“. 2020-yil 8-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 6-may.
  176. „В Белоруссии произошёл взрывной рост новых случаев заболевания коронавирусом“. 2020-yil 12-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 6-may.
  177. „МИД Белоруссии лишил аккредитации съёмочную группу «Первого канала»“. 2020-yil 10-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 6-may.
  178. „Информационная атака на Беларусь. 7 фейков в одном сюжете федерального канала России“. 2020-yil 10-mayda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2020-yil 6-may.
  179. Арина Бородина. „ОРТ — первое“. Коммерсантъ (2001-yil 29-oktyabr). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 29-iyun.
  180. „ТЭФИ Первого канала“. РИА Новости (2009-yil 22-sentyabr). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  181. „Скандалы, связанные с вручением телевизионной премии ТЭФИ“. РИА Новости (2010-yil 27-sentyabr). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  182. КП 2019.
  183. „Награждение лауреатов Российской национальной премией в области бизнеса и предпринимательства "Бизнес-Олимп" за 2001 год прошло в Большом театре“. РИА Новости (2001-yil 23-noyabr). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  184. „Три журналиста РИА "Новости" награждены знаком "За содействие МВД" за информационное освещение антитеррористической операции на территории Северо-Кавказского региона“. РИА Новости (2008-yil 4-iyun). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  185. „ОРТ стало победителем международного конкурса в рамках конференции по дизайну и новым технологиям“. ОРТ (2002-yil 20-iyul).
  186. „Первый - обладатель премии Promax“. Телемаршрут (2012-yil 4-sentyabr). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 29-iyun.
  187. „Promax“. PROMAX Официальный сайт. 2021-yil 17-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 29-iyun.
  188. „Promax“. Promax. 2021-yil 17-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 29-iyun.
  189. „Медведев наградил работников Первого канала грамотами за "Евровидение"“. РИА Новости (2009-12-14). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 29-iyun.
  190. „Лауреатом телепремии имени Владислава Листьева стал Леонид Парфенов“. РИА Новости (2010-11-25). 2021-06-12da asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  191. „Первый канал получил приз «Инновации года»“. Первый канал (2013-01-30). 2017-01-03da asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2017-yil 2-yanvar.
  192. „В Москве вручили премию имени Владимира Зворыкина в области телеиндустрии“. ТАСС (2014-11-19). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  193. „Лауреатами премии правительства РФ в области СМИ стали Дроздов, Эрнст и другие журналисты“. ТАСС (2017-12-21). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  194. „Путин удостоил госнаград группу сотрудников Первого канала“. ТАСС (2018-08-21). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  195. „Корреспондент ТАСС стал победителем фестиваля прессы Минобороны РФ "Медиа-Ас-2018"“. ТАСС (2018-04-25). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  196. „В Сербии вручили награду "Золотое перо" российскому журналисту Евгению Баранову“. ТАСС (2021-02-12). 2021-02-12da asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  197. 197,0 197,1 „В Москве назвали лауреатов премии "Золотое перо России"“. Радио Спутник (2021-03-18). 2021-05-24da asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  198. „Медведев вручил в Кремле госнаграды“. РИА Новости (2011-02-21). 2022-yil 30-iyunda asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.
  199. „Путин сделал Эрнста полным кавалером ордена на юбилей“. РБК (2021-yil 6-fevral). 2021-03-02da asl nusxadan arxivlangan. Qaraldi: 2021-yil 27-may.